Varför behöver du hjälp med Search Engine Optimization och hur kan du tjäna på denna SEO? Företag idag behöver öka sin digitala närvaro och ett av de bästa sätten att göra detta på är att synas på Google. Detta kommer emellertid inte av en slump. Sidor som rankar högt under specifika sökord gör detta som en följd av ett relevant innehåll - ett innehåll som i nio fall av tio är frukten av ett genomtänkt arbete med SEO.
SEO handlar om att skapa ett innehåll som uppskattas av de algoritmer som Google använder sig av. Säljer ditt företag exempelvis sportsaker i Sundsvall så vill du synas under den sökningen - men du vill också synas under exempelvis Fotbollsskor Sundsvall, Hockeyutrustning Sundsvall och under exempelvis Slalomskidor i Sundsvall.
Vilka sökord som du väljer ska alltid baseras på en noggrann analys och utgå från vilken konkurrens som finns. Anlitar du en SEO-byrå så har denna de verktyg som krävs för att genomföra denna analys. Vi kan här säga att exempelvis Fotbollsskor i Sundsvall har 500 unika sökningar varje månad. Det handlar om en tuff konkurrens och i och med detta så är det svåra sökord att jobba upp i rankingen.
Ser man emellertid till sökorden Herr Fotbollsskor Sundsvall så sker det vid handen 45 sökningar varje månad. Väljer du detta alternativ - där konkurrensen är lägre - så kan du alltså börja ranka högre betydligt tidigare och potentiellt också sälja 45 par fotbollskor av herrmodell i Sundsvall. Det är så man måste tänka: man hittar sökord med lite mindre konkurrens och jobbar stenhårt med att optimera sidans innehåll för att Google ska uppskatta den. Genom detta kan man sedan se en tydlig ökning - både i trafik och i antalet nya kunder.
Det man ska vara medveten om gällande SEO är att det kan ta tid och att det kräver ett visst tålamod. Det är tredje part som styr och dikterar villkoren. Google arbetar för de som söker - och inte för de företag som vill synas. Man kan inte köpa sig till en placering i toppen och det kan vara frustrerande att se att en sida - trots att man optimerat den - fortfarande ligger långt ner i indexeringen.
Här bör man vara medveten om att då det väl tar fart - ja, då brukar det ta fart på allvar och den placering man når brukar också vara i det närmaste oomkullrunkelig. Förutsatt, givetvis, att det innehåll - från texter till länkar vidare till rubriker och beskrivningar - är unikt och anpassat för de sökord man valt.